W piątek 11 grudnia 2020 roku, w ramach godzin lekcyjnych, klasy 1a, 1c, 1d, 2b2, 2c2, 2d2, 3e i grupa uczniów z klasy 2b1 wzięli udział w wirtualnych warsztatach pod tytułem „Digital Youth Forum”, organizowanych przez Fundację „Dajemy Dzieciom Siłę”. Podczas zajęć uczniowie mieli okazję wysłuchać wielu osób wypowiadających się na przeróżne, bliskie młodzieży tematy.

Transmisja rozpoczęła się o godzinie 9:00. Otwarciem programu, jak i całym jego późniejszym prowadzeniem, zajęła się dziennikarka Justyna Suchecka oraz pan Maciej Kępka.

Pierwszą osobą, która pojawiła się na scenie „Digital Youth Forum” był autor popularnego bloga o mediach, reklamie i marketingu (mediafun.pl), Maciej Budzich. Bloger podczas swojego wystąpienia zajął się bardzo powszechnym wśród nastolatków tematem, czyli mediami społecznościowymi. Przyglądał się i analizował popularność wielu reklam, obrazków, a także ludzi, powszechnie nazywanych „influencerami”. Jego wykład z pewnością daleki był od nudy.

Następnym, równie niesamowicie głośnym wśród młodego pokolenia tematem, czyli tak zwanymi „Instagram Stories”, zajął się Paweł Panawa. Od ponad 5 lat pracujący w lokalnym biurze Facebooka, przedstawił oglądającym, w jaki sposób estetycznie i ciekawie tworzyć relacje na Instagramie oraz jak później kreatywnie je wykorzystywać. Dzięki jego lekcji uczniowie mogli nauczyć się wielu przydatnych „trików” i poznać różne ciekawostki dotyczące „IG Stories”.

Kolejną osobą, która przejęła scenę forum był student pierwszego roku inżynierii lotniczej na Swansea University, Jan Modrzyński. Tytuł jego wykładu brzmiał „Czarna magia w czasach baniek informacyjnych - czyli jak okiełznać ocean informacji”. Podczas swojego wystąpienia społecznik wypowiedział się na temat bardzo ważnej, często pomijanej sprawy, czyli manipulacji w mediach. Wytłumaczył on widzom jak rozpoznawać i unikać kłamstw, które często próbuje przekazywać się ludziom za pomocą prasy, radia, telewizji czy Internetu. Uczniowie sami przyznali, że dzięki studentowi będą teraz dużo ostrożniej podchodzić do informacji, które gdziekolwiek wyczytują.

„Nastoletni Azyl”, czyli dwie młode dziewczyny prowadzące bloga o takiej nazwie, to kolejne osoby, które zagościły w studiu „Digital Youth Forum”. Angelika Friedrich oraz Agnieszka Bartoszewska są studentkami, których głównym celem jest zmieniać świat na lepsze. Pomagają i inspirują do walki ludzi, którzy nie radzą sobie ze swoimi problemami, dzieląc się przy tym własnymi historiami z przeszłości i opowiadając, jak udało uciec się im od negatywnych spraw. Dziewczyny wkładają w swoją pracę całe serce i wierzą, że życie może być naprawdę piękne.

Następną osobą, która poprowadziła zajęcia podczas forum był Przemysław Staroń - psycholog, nauczyciel, trener oraz wykładowca nagrodzony tytułem „Nauczyciela Roku 2018”. Niezwykle istotnym tematem, którym się zajął, była kwestia akceptacji. Dokładny tytuł brzmiał „Akcja akceptacja, czyli o tym jak zaakceptować drugiego człowieka, takim jakim jest”. Tak jak można się domyśleć, w trakcie swojej lekcji psycholog opowiadał o tym, jak ważny jest szacunek i ile nasze słowa mogą zmienić w życiu drugiego człowieka. Ciekawe porównania i bardzo pozytywne nastawienie pana Staronia zdecydowanie zachęcały do wysłuchania.

Kolejnymi gośćmi, którzy zawitali w studiu „Digital Youth Forum”, byli przedstawiciele „Fundacji Porta”. Organizację tą założyła polsko-nigeryjska rodzina, której celem jest walka z rasizmem, promowanie postaw otwartego społeczeństwa i udowodnienie, że można się różnić i żyć w zgodzie. Wiodącą rolę w trakcie całego wystąpienia odegrała dziesięcioletnia Bianka. Dziewczynka opowiedziała widzom swoją historię związaną z prześladowaniem przez kolor jej skóry i o tym, jakie uczucia w niej to wywoływało. Była to zdecydowanie najbardziej wzruszająca lekcja tego dnia.

W dalszej części forum wystąpiła Emilia Kaczmarek, aktywistka, feministka i studentka I roku Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim. Przedstawiła ona założenia projektu o nazwie „Akcja Menstruacja”, którego celem jest zakup kubeczków menstruacyjnych dla tysiąca polskich kobiet i dziewcząt, które znajdują się w trudnej sytuacji finansowej i nie mogą pozwolić sobie na zakup tradycyjnych środków higienicznych. Aktywistka zauważyła, że problem ubóstwa menstruacyjnego w Polsce jest praktycznie pomijany i postanowiła to zmienić.

Przedostatnim prelegentem transmisji był Jarek Brodecki, uczeń ostatniej klasy liceum, młody przyrodnik i entuzjasta nauki pochodzący z Łodzi. Zajmuje się on popularyzacją wiedzy o polskiej przyrodzie i ochronie środowiska. Podczas swojego wystąpienia podkreślił, jak ważną i niestety często pomijaną sprawą jest ekologia i jakie konsekwencje grożą światu w wyniku niewłaściwych postaw w tym zakresie. Lekcja ta była bardzo pouczająca i zdecydowanie przydatna dla młodego pokolenia.

Końcowym punktem programu była wywiad z piętnastoletnią, chorującą na mukowiscydozę piosenkarką, AniKą Dąbrowską. Nastolatka w trakcie rozmowy podzieliła się swoimi wrażeniami o tym, jak zmieniło się jej życie po zwycięstwie w drugiej edycji programu „The Voice Kids”. Poruszyła również temat tego, jak to jest być rozpoznawalnym w tak młodym wieku oraz przybliżyła widzom temat swojej choroby. Finałowym akcentem „Digital Youth Forum” był krótki koncert wokalistki.

W trakcie wideokonferencji uczniowie mieli czas, aby połączyć się ze swoimi wychowawcami i na bieżąco komentować poszczególne punkty programu. Warsztaty były zdecydowanie bardzo kreatywną formą spędzenia czasu i możliwością odpoczynku od tradycyjnych zajęć szkolnych. Klasy bardzo chętnie skorzystałaby z możliwości wzięcia udziału w podobnym wydarzeniu jeszcze raz.

Relacja: Maria Kasperska z kl.1a